Poznáte ten pocit, keď vo vašej hlave zrazu vznikne úžasný nápad, ako by ste mohli podporiť svoje podnikanie, odpromovať svoj produkt, alebo zvýšiť povedomie o svojej firme. V ten moment vás ovládnu pocity nadšenia, eufórie a poháňa vás neuveriteľná sila zrealizovať tento nápad ihneď.  Tak ako pri každej inej činnosti ktorú vykonávame, aj pri plánovaní online marketingovej kampane je dôležité dodržiavať určitý postup. Inak aj ten najlepší nápad môže nakoniec zlyhať. V nasledujúcich riadkoch vám prinášame best practices, na ktoré by ste určite nemali zabudnúť, ak chcete naplánovať naozaj kvalitnú online kampaň. Tak poďme na to!

Stanovenie cieľov

azet

Základom každej online kampane je presne si zadefinovať ciele, ktoré chcete dosiahnuť. Chcete podporiť predaj, predstaviť nový produkt alebo priblížiť, čomu sa venuje vaša firma? Tento krok je pre vás zároveň hlavným ukazovateľom úspešnosti kampane. Ciele preto musia byť definované presne. Nestačí si povedať, že chcete získať viac zákazníkov. Koľko je to viac zákazníkov? Desať, sto alebo tisíc? Zároveň by mali byť realistické. Ak ste si naplánovali napríklad zvýšiť predaj o 100%, musíte rátať s tým, že len samotná online kampaň vám tento výsledok nezaručí.

Výber cieľovej skupiny

azet

Okrem stanovenia cieľa je rovnako dôležité definovať cieľovú skupinu používateľov, ktorých sa chystáte svojou online kampaňou osloviť. Od toho sa odvíjajú všetky ďalšie kroky. Pre začiatok musíte túto skupinu dokonale poznať. Predovšetkým, ako sa v online prostredí správa, čo ju motivuje k akcii, kto ju tvorí. Nielen pre danú online kampaň, ale aj pre vaše podnikanie, vám v tom efektívne pomôže, ak si vytvoríte takzvané persóny. Pomôžu vám lepšie pochopiť správanie a preferencie vašich zákazníkov. Kto, alebo čo to je persóna? Je to váš imaginárny zákazník (alebo v tomto prípade imaginárny používateľ, ktorého chcete kampaňou osloviť). Má konkrétne pohlavie, vek, zamestnanie, svoje záľuby, spôsoby ako pristupuje k používaniu internetu, obľúbené webové stránky, spôsob ako nakupuje... Čím viac charakteristík si pri ňom zadefinujete, tým lepšie dokážete poznať svojich skutočných používateľov a prispôsobiť tak princíp kampane, jazyk komunikácie aj vizuálne spracovanie.

Voľba vhodných komunikačných kanálov

azet

Keď už viete, aký cieľ chcete dosiahnuť a akých používateľov chcete svojou kampaňou osloviť, príde na rad otázka: „Ako?“. Ako zabezpečím aby sa o mojej skvelej kampani vedelo? Asi nie je potrebné pripomínať, že v dnešnej dobe je konkurencia len o kliknutie vedľa, preto sa nemôžete spoliehať na náhodu, že sa o vás a vašej kampani niekto dozvie bez propagácie. Prichádza na rad zvážiť komunikačné kanály, ktoré by stálo za to použiť. Výrazne vám v tom pomôže práve poznanie informačného správania vašej cieľovej skupiny. Kým pri mladých používateľoch hrajú hlavný prím sociálne siete, staršie generácie zaručene ohúri pekne nadizajnovaný e-mail a podobne.

Stanovenie rozpočtu

azet

Na základe vybraných komunikačných kanálov si jednoducho určíte množstvo finančných prostriedkov, ktoré na kampaň potrebujete. Už dávno neplatí, že za reklamu utratíte stovky eur. Mnohé formy propagácie sú k dispozícii zadarmo, no určite sa oplatí za kvalitu priplatiť a investovať napríklad do PPC reklamy. Pomocou správneho nastavenia tak môžete pokojne už za 5€ na deň dosiahnuť naozaj dobré výsledky.

Pridaná hodnota

azet

Aby ste zaručene upútali svoju cieľovú skupinu, je potrebné, aby jej vaša kampaň priniesla určitú pridanú hodnotu. Medzi osvedčené taktiky patrí napríklad poskytnutie zľavy na nákup, alebo darček k objednávke zadarmo. Mladšie generácie veľmi dobre reagujú na interaktívne prvky. Ak majú pocit, že sa vďaka vašej kampani môžu zahrať a pobaviť, určite si ich získate. Kreativite sa však medze nekladú, preto môžete vymyslieť čokoľvek iné v závislosti od vašej cieľovej skupiny.

Merateľnosť

azet

V nespočetnom množstve výhod, ktoré online marketing prináša v porovnaní s tým tradičným je, že si dokážete jednoducho zmerať úspešnosť kampane. Analytické nástroje ako napríklad Google Analytics dokážu presne vyčísliť, koľko návštevníkov ste získali na vašej webovej stránke počas trvania online kampane, koľko používateľov využilo vašu zľavu, či koľko objednávok vám tak kampaň priniesla. Viete tiež zhodnotiť úspešnosť vami zvolených komunikačných kanálov a poučiť sa tak do budúcna.

Veríme že sme vám v predchádzajúcich riadkoch priniesli množstvo inšpirácie, nápadov a najmä odvahu pustiť sa do plánovania tej najlepšej online kampane pre dosiahnutie vašich cieľov.